Veelgestelde vragen

Een laadpaal aanschaffen, hoe werkt het?

Overweegt u de aanschaf van een laadpaal thuis of aan de zaak? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Om efficiënt gebruik te maken van uw elektrische voertuig is een laadpaal natuurlijk een must-have.

Door het unieke lease concept van Lanova bent u niet langer gebonden aan grote investeringen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden, heeft u een vraag over onze producten, diensten of over laden in het algemeen? Bekijk dan op deze pagina de veel gestelde vragen.

Zit uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via onze contactpagina en onze experts nemen zo snel mogelijk contact met u op.

  • Als u als particulier de mogelijkheid hebt om een laadpaal te plaatsen op eigen terrein of in uw garage, dan is een laadpaal thuis altijd mogelijk. Heeft u deze mogelijkheid niet? Dan zal de laadpaal op een openbare locatie geplaatst moeten worden. Voor openbare locaties is toestemming van de gemeente vereist. Deze toestemming zal worden verleend op basis van de geldende beleidsregels binnen uw gemeente. Via de gemeente kunt u een vergunning (of ontheffing) aanvragen om een laadpaal te laten plaatsen bij een openbare parkeerplaats.
  • Wanneer u een vergunning heeft ontvangen voor het plaatsen van een laadpaal bij een openbare parkeerplaats dan neemt uw gemeente feitelijk een verkeersbesluit. Dit betekent dat de gemeente de openbare parkeerplaats zal moeten voorzien van een verkeersbord. Met dit bord geeft de gemeente aan dat de parkeerplaats enkel bedoeld is voor (semi-)elektrische voertuigen. Iedereen met een elektrisch voertuig mag vervolgens gebruik maken van de parkeerplek, een kenteken aanvragen voor de parkeerplek is dan ook niet mogelijk.
  • Voordat er een akkoord wordt afgegeven op de bestelling zal er een leverdatum worden gecommuniceerd. In geval van een voorraad product bedraagt de gemiddelde levertijd twee weken voor de laadpalen en maximaal 2 werkdagen voor een laadkabel. De levertijd van nieuw te bestellen producten hangt onder meer af van de bestelling grootte, speciale wensen en de gewenste opties. Lanova zal in elk geval de leverdatum met u afstemmen.
  • Laadpalen zijn er in verschillende soorten en maten, maar welke laadpaal heeft u nodig om snel en efficiënt te laden? De eerste stap is om te bepalen of u een laadpaal met of zonder vaste laadkabel wenst. Bent u bijvoorbeeld al in bezit van een losse laadkabel? Dan kunt u er voor kiezen om een laadpaal zonder vaste kabel te nemen. Vervolgens kunt u bepalen welk laadvermogen u wenst, of de laadpaal een enkele of dubbelde aansluiting dient te hebben of dat extra beveiliging een vereiste is. Meer hulp nodig bij het vinden van een geschikte laadpaal? Neem dan contact met ons op, Lanova adviseert u graag over de beste mogelijkheden.
  • Er zijn vrijwel geen risico’s wanneer u een laadpaal thuis plaatst. Wel zijn er natuurlijk een aantal punten waar u rekening mee dient te houden. Het belangrijkste aandachtspunt is de installatie. Laat de installatie van uw laadpaal altijd uitvoeren door erkende installateurs, zo weet u zeker dat de aansluiting op uw meterkast en de bekabeling van de laadpaal deskundig wordt uitgevoerd. Lanova geeft altijd twee jaar volledige garantie op installatie. De Lanova Laadpalen zijn daarnaast voorzien van de keurmerken en voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften die gelden volgens de Europese wet- en regelgeving. Daarnaast kunt u kiezen voor meerdere veiligheidsopties. Zoals een slimme aardlek- en foutstroomdetectie. Een laadpaal is daarnaast vele malen veiliger dan een regulier stopcontact. Zo zal de laadpaal pas stroom leveren wanneer deze op correcte wijze (met een laadkabel) is aangesloten op de auto.
  • De duur van het opladen is afhankelijk van meerdere factoren. Allereerst het laadvermogen van uw elektrische auto. Om het accupakket van uw voertuig niet te zwaar te belasten stelt de fabrikant een maximum laadcapaciteit in. Als tweede het laadvermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen hoe sneller het laden zal gaan. Wilt u exact weten hoelang het laden van uw voertuig duurt? Neem contact met ons op.
  • De kosten voor het opladen van uw auto is afhankelijk van de inkoopprijs van stroom. Dit kan verschillen per situatie. De kosten van het opladen in het openbaar verschillen. In het centrum van Amsterdam betaalt u bijvoorbeeld meer per kWh dan in een klein dorp. De voordeligste optie is om de auto op het werk of thuis op te laden, dan betaalt u gemiddeld € 0,11 per kWh.
  • Als u in bezit bent van een (semi-)elektrische auto dan kunt u bij vrijwel iedere openbare laadpaal laden. Soms kiest men er voor om een laadpaal aan de zaak of thuis ook open te stellen voor andere gebruikers. Door middel van handige applicaties kunt u precies zien waar u kunt laden en met welke laadcapaciteit.
  • Ja, dit is mogelijk. Kiest u voor het Service & Connect pakket Premium of Advanced dan ontvangt u het uitgebreide Cloud Backoffice systeem. Met dit systeem krijgt u een diepgaand inzicht in uw laadsessies. Wilt u vervolgens uw laadkosten verrekenen met bijvoorbeeld uw werkgever of klanten? Dan kan dit gemakkelijk via de maandelijkse facturen in het facturatiesysteem.
  • Ja, in principe kunt u iedere elektrische of semi-elektrische auto laden aan iedere laadpaal. In Europa werken alle fabrikanten met een Type 2 connector volgens IEC normen. Mits de laadpaal niet is uitgerust met een Type 1 kabel dan kunt u hier altijd laden. Heeft uw auto een Type 1 aansluiting? Geen probleem! Wanneer u beschikt over een laadkabel van Type 1 naar Type 2 kunt u alsnog veilig en snel op vrijwel iedere laadpaal laden.
  • DC- Gelijkstroom (snelladen) Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade. AC - Wisselstroom (regulier laden) In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) gebruiken om te laden. Zolang uw auto en laadstation het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.
  • 1-fase - 3,7kW Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. 3-fasen - 11kW Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V (krachtstroom) en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding bij uw netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn beperkt.
  • Dynamic Load Balancing of Smart Charging maakt automatische distributie mogelijk van de beschikbare stroom vanuit de netaansluiting naar alle aangesloten laadpalen. Ideaal wanneer u meerdere laadpalen gebruikt of voor toekomstige uitbreiding.
  • De aanschafprijs van een Cloud Backoffice zit inbegrepen in het Service & Connect Premium of Advanced pakket. De kosten hiervan zijn 349 euro ex. btw of 449 ex. btw. De maandelijkse kosten voor het Cloud Backoffice abonnement bedragen 8 euro p.m. ex. btw. Voor het uitgebreide Ultimate pakket betaalt u slechts 13 p.m. ex. btw.
  • Bij Lanova kunt u kiezen voor installatie. De installatie zal altijd worden uitgevoerd door een gecertificeerde installateur volgens Europese richtlijnen. Zo bent u verzekerd van een degelijke en veilige installatie. De kosten verschillen per situatie. Om de beste prijs te garanderen werken wij altijd op basis van een maatwerk installatie. Dit houdt in dat een monteur bij u langs komt om de situatie in kaart te brengen. Vervolgens zal er op basis van deze informatie een offerte worden uitgewerkt. Gaat u akkoord met de offerte? Dan zal de monteur contact op nemen om de installatie in te plannen. Goed om te weten: Ook de kosten van installatie kunt u meenemen in een lease abonnement!