Zonnepaneel en laadpaal combinatie

Rijd je een elektrische auto of overweeg je om er een aan te schaffen? Dan maak je of ga je gebruik maken van een laadstation, maar wil je dit doen op groene of grijze stroom? En ga je die met eigen middelen opwekken?

Je hebt twee soorten stroom, de één is gelabeld als groene variant en de andere krijgt de stempel grijs. Groene stroom is opgewekt uit duurzame energiebronnen en de grijze komt van uitputbare bronnen.

Zonnepanelen gelden als zeer geliefde bron van duurzaam opgewekte energie. Dit is bij uitstek een product geschikt voor op je eigen dak. Of het nu gaat om bij je thuis of op een bedrijfspand, zonnepanelen zijn makkelijk geïnstalleerd, hebben een lange levensduur en genereren afhankelijk van de opstelling genoeg stroom om het huishouden en de auto van genoeg energie te voorzien.

Ga je elektrisch rijden, dan is een combinatie van laadstation en zonnepaneel ideaal. Je wekt zelf je eigen brandstof op en dit gaat rechtstreeks in de batterij van je auto. Zo kun je elke rit met volle actieradius starten. Het is niet alleen makkelijk om gebruik te maken van ‘eigen’ energie. Voor de portemonnee is het ook een aantrekkelijke manier om je auto van brandstof te voorzien. Ga maar eens na hoeveel benzine bij de pomp kost, of de sterk variabele prijzen van stroom bij een publieke lader. Oost, West, thuisstroom best, gaat in dit geval op!

 

Opbrengst verschilt

Hoeveel energie een zonnepaneel oplevert hangt af van verschillende factoren en wordt uitgedrukt in Wattpiek (Wp). Zo verschilt de capaciteit van verschillende merken en typen panelen. De richting en helling hoe de panelen liggen. En ook het weer is een factor, op een zonnige dag levert een zonnepaneel zo’n 80 procent van zijn capaciteit en met donkere dagen kan dit afzakken tot 20 of 30 procent.

Bij het bepalen van het juiste type en het aantal panelen voor jouw specifieke situatie wordt uitgegaan van de benodigde energie voor de specifieke situatie, plus de verwachting op de langere termijn.

Wellicht houd je vermogen over op goede dagen met een hoge stroomopbrengst, dan kun je de stroom leveren aan het elektriciteitsnet, salderen genoemd. Lees hier alles over de salderingsregeling. Je kunt ook kampen met een tekort aan stroom van je eigen panelen. Om je auto dan toch op te kunnen laden, kun je de missende stroom aanvullen via het net. Gelukkig gaat dat gemakkelijk. Het systeem schakelt namelijk automatisch over.

 

Laadpalen

Hoeveel energie een laadpaal verbruikt voor het laden van je auto hangt af van de volgende factoren:

-Het merk en model auto (iedere auto heeft een specifiek laadvermogen)

-Het aantal kilometers dat je rijdt en daarmee de stroom welke je in totaal van de laadpaal nodig hebt.

-De omstandigheden qua parkeren, weersinvloeden hebben effect op de laadcapaciteit en de snelheid waarmee de accu van de auto leegloopt.

-Het merk laadpaal en de techniek daarvan.

 

De techniek en software die wij leveren met onze laadpalen, is erop gericht om zo slim mogelijk gebruik te maken van groene energie. Met behulp van ons Load Guard systeem balansen we de inkomende stroom en de behoefte. Het systeem is aangesloten in de meterkast en meet wat er gebeurt in de woning. Het telt de zelf opgewekte zonne-energie en het aanvullende verbruik via het net bij elkaar op. Er is een maximum wat de meterkast kan verwerken. Dat is de bepalende factor waar de Load Guard vanuit gaat. Vervolgens bepaalt deze slimme tool de hoeveelheid stroom die overblijft na aftrek van wat het huishouden op dat moment vraagt. De overgebleven stroom komt beschikbaar voor de laadpaal. Op deze manier benut je dus altijd het maximale van ‘eigen’ stroom en voorkom je dat bij piekbelasting de stoppen eruit slaan. De Load Guard grijpt tijdig in en verlaagt bij een piek het vermogen dat overblijft voor het laden van je auto. Een veilige oplossing voor slimme laadtechniek.