“Het mooiste compliment kreeg ik van een klant: Jouw communicatie heb ik als prettig ervaren met een snelle reactie, je hebt de techniek van de laadpalen goed uitgelegd,  je luisterde naar de vragen die ik had en beargumenteerde zo goed je advies dat ik uiteindelijk de juiste keuze heb gemaakt.”

Kippenvel is wat wij collega’s kregen toen we dit hoorden. Het gaat over onze collega, stagiaire: Elsa Pouw, een dame met pit en plezier! Zij is de scholier die je altijd bij zal blijven. Vanaf dag één pakt ze taken met twee vingers in de neus op. Ze beantwoord telefonische vragen van klanten als een pro. Op de vraag of ze het vak van sales verstaat is het antwoord overduidelijk: JA!

Stagestart

Een half jaar geleden kwam de gedreven student hier binnen bij Lanova Laadpalen. Ze zocht een B2B bedrijf, kleinschalig, vooruitstrevend en waar ze alle facetten van het verkoopproces mocht uitvoeren. Dat bleek naadloos aan te sluiten op wat de stagevacature beschreef. Wanneer stagiaires meekomen en op de dag van afzwaaien begrijpen hoe het reilt en zeilt binnen je bedrijf, ben je tevreden als begeleider. Dat is waar je samen naartoe werkt.

Elsa beschikte over meer capaciteit, ze was gretig en een snelle leerling. Binnen twee weken fungeerde ze als volwaardige verkoper binnendienst. Klanten kunnen bij haar terecht met vragen over de producten of hun servicebehoefte uitten, zij pakt het op. Bijkomend pluspunt: Doorvragen, niet schromen iets te willen weten, maar er achter willen komen door mensen aan de mouw te trekken.

Ontwikkelpunt

Zoals iedereen die kritisch naar zichzelf kijkt, had Elsa een ontwikkelpunt bedacht. “Ik wil beter om leren gaan met klanten met een sterke persoonlijkheid. Mensen met een directieve communicatiestijl. Zij zijn sturend in gesprekken. Een valkuil is dat ik me dan laat overschaduwen en met de klant mee ga in het gesprek. In plaats daarvan zou het beter zijn om je kennis en kunde te laten horen en daarmee de klant voorzien van informatie. Ik weet dat ik meer weet dan de klant van dit onderwerp, dat moet ik kunnen overbrengen.”

Inmiddels maakt het niet meer uit welk type persoon zich meldt bij de ‘geboren verkoopster’, ze weet zich in elke situatie staande te houden. Wat de klantvraag ook is, de klantervaring is bovengemiddeld goed.

Een veelgehoord antwoord op de vraag wat klanten de doorslag gaf om bij Lanova Laadpalen de koop rond te maken: ‘Vertrouwen dat ik in goede handen ben. Met kennis van zaken en goed persoonlijk contact.’

Wie weet zien we Elsa na haar studie terug. De deuren staan wagenwijd open.