De aanschafwaarde van een elektrische auto ligt momenteel nog hoger dan een auto met een traditionele verbrandingsmotor, hoewel we nu al zien dat de prijzen van een elektrische auto langzaam aan het dalen zijn.
Het marktaandeel van elektrische auto’s zal dus naar verwachting de komende jaren fors blijven toenemen.
De verschillende fabrikanten ontwikkelen in een hoog tempo elektrische auto’s. Eind 2019 en begin 2020 komen er al een heel aantal voordelige modellen uit van onder andere:
De prijs van deze modellen komt steeds dichter in de buurt van de prijzen van de modellen met verbrandingsmotor. Daarnaast kun je bij de aanschaf van een EV profiteren van diverse fiscale voordelen, betaal je tot 2020 geen BPM en ook geen wegenbelasting. Dit alles maakt elektrisch rijden naast de voordelen voor het milieu ook financieel steeds aantrekkelijker In dit artikel laten wij zien wat de kosten van een elektrische auto zijn na aanschaf.
Dit is uiteraard afhankelijk van het type auto en de manier van rijden. We gaan er hier gemakshalve vanuit dat een auto met 14 kWh ca. 100 kilometer kan rijden, dit is gemiddeld voor de actuele elektrische auto’s van dit moment. Bij een gemiddeld stroomtarief van € 0,20 per kWh betekend dit dat er per 100 kilometer € 2,80 aan stroom verbruikt wordt. De kosten van een vergelijkbare benzineauto die 15 kilometer rijdt op 1 liter benzine bedragen bij de actuele brandstofprijzen € 10,00 per 100 kilometer.
Dit eenvoudige rekenvoorbeeld laat zien dat het verbruik van een elektrische auto fors voordeliger is ten opzichten van een auto met een verbrandingsmotor. Hierbij is nog geen rekening gehouden met het feit dat er steeds meer stroom wordt opgewekt middels zonnepanelen waarbij de kostprijs per kWh fors lager ligt dan de gehanteerde € 0,20 per kWh.
Zoals reeds benoemd hoeft er in ieder geval tot en met 2020 geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald voor een elektrische auto. Wel zijn er kosten voor verzekering welke vergelijkbaar zijn met kosten van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.
Daarnaast hebben we te maken met afschrijvingskosten welke volgens een recent onderzoek wat is uitgevoerd in opdracht van de ING en wat is gepubliceerd door de ANWB blijkt dat de restwaarde van een elektrische auto minder snel in waarde zal dalen dan een auto met een traditionele verbrandingsmotor. Vooral de elektrische auto’s met een grote actieradius behouden hun waarde. De verwachtingen zijn volgens dit onderzoek dat elektrische auto’s die vanaf 2020 worden aangeschaft na vijf jaar nog de helft van het aankoopbedrag waard zullen zijn. Dit is fors meer dan de geschatte restwaarde van benzineauto’s (circa 40 procent) en dieselauto’s (30 procent). De hoge restwaarde van elektrische auto’s komt vooral doordat nu blijkt dat batterijpakketten van auto’s die zijn verkocht in 2010 nog steeds functioneren. Nissan, een van de pioniers op dit gebied durft zelfs te stellen dat hun accu’s minimaal 20 jaar mee zullen gaan.
Naast de al genoemde voordelen heeft een elektrische auto ook minder onderhoud nodig omdat er minder bewegende delen zijn die kunnen slijten.
Het enige wat meer onderhoud nodig heeft zijn de banden omdat deze door het hoge motorkoppel en het hogere gewicht van een elektrische auto eerder vervangen moeten worden. Per saldo vallen de kosten voor onderhoud lager uit dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
Ons team staat altijd klaar om u te helpen bij het vraagstuk omtrent elektrisch rijden, zoals een laadpaal aan huis en welke mogelijkheden er zijn. Wilt u meer informatie?
Neem contact op met Lanova Laadpalen: info@lanovalaadpalen.nl | 088-0110301
Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!
Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!