Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan. De Tesla’s, eTrons, eGolfjes en Kona’s zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De grote opmars van elektrisch rijden lijkt te zijn begonnen. Wat zijn nu de voordelen van deze auto’s met een stekker? Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden? Je leest er meer over in deze blog:
Allereerst natuurlijk het milieu. De uitstoot van elektrische auto’s is 0! 0 gram CO2, 0 gram NOx en 0 gram van allerlei andere schadelijke stoffen die vrijkomen bij verbrandingsmotoren. Vooral in stedelijke gebieden met een hoge concentratie aan auto’s wordt de luchtkwaliteit aanzienlijk verbeterd. Natuurlijk klinkt dat heel erg gezond en groen, maar helaas komt er bij het produceren van de EV wel de nodige schadelijke stoffen vrij. Voornamelijk bij de accu’s. Ook is de elektriciteit om de accus’s op te laden lang nog niet altijd groen. Deze afvalstromen en uitstoot van schadelijke stoffen is echter veel beter beheersbaar doordat het zich concentreert op een beperkt aantal locaties (fabrieken, lithium mijnen, energiecentrales, etc).
Voor iedereen die naast de wereld wil redden óók nog op zijn portemonnee let, biedt elektrisch rijden nog een aantal financiële voordelen.
Zakelijke rijders profiteren van een zeer aantrekkelijk bijtellingstarief als zij kiezen voor een elektrische auto. De kosten voor privégebruik van de zakenauto worden zo aanzienlijk verlaagd. In plaats van de reguliere bijtelling van 22 procent, geldt voor elektrische auto’s een percentage van slechts 4 procent. Het lage bijtellingstarief geldt nog als de auto vóór 1 januari 2020 geregistreerd wordt. Mocht het tarief daarna worden verhoogd, dan heb je daar voorlopig geen last van. Bij registratie wordt de bijtelling namelijk altijd voor een periode van vijf jaar vastgesteld. Dit kan niet tussentijds worden aangepast. Voor plug-in hybride auto’s geldt deze bijtellingskorting helaas niet. Het gunstige bijtellingspercentage van 4 procent voor volledig elektrisch aangedreven auto’s geldt echter alleen over de eerste €50.000, – van de consumentenprijs. Over het bedrag boven de 50 mille wordt de reguliere bijtelling van 22 procent berekend.
Bezitters van een volledig elektrische auto betalen tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd. Voor auto’s met een uitstoot tussen 0 en 50 gram CO2 per kilometer, zoals veel plug-in hybrides, geldt een halftarief.
Volledig elektrische auto’s zijn zeker tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 vrijgesteld van ‘belasting van personenauto’s en motorrijwielen’, oftewel de BPM. Deze aanschafbelasting wordt in Nederland berekend op basis van de CO2-uitstoot aan de uitlaat. De uitstoot van een elektrische auto is op papier nul. Dit geldt zowel voor batterij-elektrische auto’s als voor auto’s met een brandstofcel (waterstofauto’s). Die laatste rijden ook elektrisch.
Een elektrische auto heeft heel weinig onderhoud nodig. Dit komt doordat er weinig draaiende delen in zitten die onderhevig zijn aan slijtage. Er hoeft geen olie ververst te worden, geen distributieriem vervangen te worden, geen bougies, luchtfilters en al het andere dat normaal gesproken bij een traditionele (grote) beurt vervangen wordt. Wel moet er mogelijk iets eerder een nieuw setje banden onder. Dit omdat het soms té leuk is om snel op te trekken met een EV.
Wat door velen als nadeel wordt gezien, is ook zeer zeker een voordeel: De elektrische auto moet opgeladen worden. Dit kan echter overal. Vooral thuis is dit erg handig, je kunt ’s ochtends altijd op pad met een volle accu. Als je ook op het werk de beschikking over een laadstation hebt, kun je na het werk ook met een volle accu naar huis.
Daarnaast komen er op verschillende plekken in Nederland steeds meer snellaadstations bij. Voornamelijk bij (en in de buurt van) tankstations zijn deze snelladers te vinden.
Wanneer een elektrische auto zakelijk wordt aangeschaft, kun je mogelijk in aanmerking komen voor een subsidie. De meest bekende zijn de Milieu Investeringsaftrek; MIA en de VAMIL. Informtaie over meer subsidieregelingen en fiscale voordelen is te vinden op onze website.
Financieel voorlopig nog niet zo heel veel, behalve de bijtelling. Het gunstige bijtellingstarief van 4 procent wordt verhoogd naar 8 procent voor volledig elektrische auto’s. Dit tarief zal dan gaan gelden voor de eerste €45.000,- van de cataloguswaarde van de auto. Het bedrag boven de €45.000 zal belast worden met een tarief van 22%.
De overheid is voornemens dit lage bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s per jaar geleidelijk op te schroeven.
Ook een belangrijke ontwikkeling in 2020 zal zijn het aantal oplaadpunten. Het Europees Parlement stelt bedrijven vanaf 2020 verplicht om per 10 parkeerplaatsen minimaal 1 oplaadpunt te hebben. Hoe zit deze regeling precies in elkaar? Dat is te lezen in het nieuwsbericht over laadpalen in 2020 op onze website.
Al het bovenstaande heeft voornamelijk betrekking op de zakelijke rijders onder ons. Om het ook voor de particuliere rijder aantrekkelijk te maken om elektrisch te gaan en of blijven rijden, wordt er al een tijdje gesproken over een aankoopsubsidie, ook voor gebruikte EV’s. Deze aankoopsubsidie zal waarschijnlijk in 2021 worden geïntroduceerd. Het wordt momenteel onderzocht of deze subsidie ook gebruikt kan worden bij de aanschaf van een laadpaal of in de vorm van een laadtegoed.
We gaan het zien…
Wilt u een Lanova Laadpaal kopen? Neem gerust contact op voor meer informatie! Onze adviseurs helpen u graag!
Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!
Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!