Afgelopen dinsdag was het de 3de dinsdag van september en dat betekent Prinsjesdag. Er gaat ook komende jaren wel het een en ander veranderen. Wij hebben de belangrijkste dingen voor de (toekomstige) EV rijders voor je op een rij gezet.
Volgend jaar is er opnieuw subsidiegeld beschikbaar gesteld door de overheid. Dit om de aanschaf van elektrische auto’s te blijven stimuleren. De subsidie per gekochte nieuwe auto gaat wel omlaag. Dit is nu €4.000 en wordt in 2022 €3.700. Voor een gebruikte elektrische auto krijg je volgend jaar €2.000 aan subsidie. De voorwaarde hiervan is dat de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op jouw naam staat.
Als je met een zakelijke auto privé rijdt betaal je hier bijtelling over. Dit is een percentage van de nieuwprijs van de auto, waarover je inkomstbelasting betaalt. De bijtelling voor elektrische auto’s is nu 12% en zal tot en met 2024 worden verhoogt naar 16%
Daarnaast wordt de maximale cataloguswaarde/nieuwprijs waar je het lage percentage bijtelling over betaald verlaagt. Het huidige bedrag is nu €40.000, in 2022 wordt dit €35.000 en vanaf 2023 wordt dit €30.000. Als de cataloguswaarde van je auto hoger ligt dan eerder genoemd bedrag dan betaal je over het resterende bedrag de ‘standaard’ bijtelling van 22%.
In het Klimaatakkoord staat dat de grens van €40.000 zou gelden tot 2025 maar dat is dus niet langer aan de orde.
De overheid wil de ondernemers tegemoet komen zodat zij bedrijfsmiddelen kunnen verduurzamen en verhoogt de percentages van de MIA. Hierdoor wordt het voor de ondernemer interessant om het wagenpark te voorzien van elektrische auto’s en bedrijfswagens. De MIA kent nu drie percentages: 13,5%, 27% en 36%. Vanaf 1 januari 2022 worden deze steunpercentages verhoogd naar 27%, 36% en 45%.
De bpm voor diesel- en benzine auto’s gaat de komende jaren gemiddeld met 2,3% omhoog. Dit zorgt ervoor dat je voor een auto met dezelfde CO2 uitstoot meer bpm gaat betalen bij aanschaf. Voor de elektrische auto’s geldt een bpm-vrijstelling tot en met 2024.
Het zat eraan te komen dat elektrisch rijden langzaam minder voordelig wordt. De Nederlands overheid wil het elektrisch rijden op korte termijn extra stimuleren door de belastingen te verhogen bij aanschaf. Dit om al snel de CO2 uitstoot te verlagen. Kortom: Als je nog dit jaar elektrisch gaat rijden profiteer je nog van de grootste voordelen!
Heb je verder vragen over de nieuwe beleidsregels vanuit de overheid in combinatie met elektrisch rijden? Laat het ons weten! Wij denken graag met je mee. Ook als u meer informatie wil over de aanschaf van een laadpaal, zowel voor thuis als bij u op de zaak.
Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!
Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!