0880110301
Lanova Laadpalen

Mijn laadpaal werkt niet meer

Help! Mijn laadpaal werkt niet meer!

Een rood lampje, een laadpaal in storing, een laadpasje werkt niet of de laadkabel zit vast in het laadstation. Steeds vaker maken rijders van elektrische auto’s het mee. Wat kan je als gebruiker doen aan deze problemen? En kunnen fabrikanten deze problemen voorkomen?

Een nieuwe markt brengt ook nieuwe vraagstukken en nieuwe uitdagingen met zich mee. In dit artikel leggen wij uit waar u op moet letten bij de aanschaf van één of meerdere laadstations. Ook worden de meest voorkomende problemen benoemd en de oplossingen voor deze problemen.

Wat moet ik doen bij een storing aan een publieke laadpaal?

Is een publieke laadpaal in storing? Neem dan contact op met de beheerder van het desbetreffende laadstation. Veelal zijn de contactgegevens van de beheerder te vinden op het laadstation. In de meeste gevallen zijn de beheerders in staat om op afstand het probleem met een kapotte laadpaal op te lossen.

Is het onduidelijk of de laadpaal in storing is controleer dan de onderstaande punten alvorens contact op te nemen met de beheerder:

  1. Controleer of de laadkabel correct is aangesloten. De laadkabel dient vrij te zijn van vuil;
  2. Controleer uw laadpasje. Wellicht werkt uw laadpas niet op het desbetreffende laadstation. Probeer een ander laadpasje of gebruik de QR code of applicatie indien deze beschikbaar is.

En hoe gaat dat in het buitenland bij een kapotte laadpaal?

Het opladen in het buitenland gaat steeds gemakkelijker. Het aantal openbaar toegankelijke laadpunten neemt de laatste jaren fors toe. Daarnaast worden steeds meer laadpasjes van verschillende providers ondersteund. Via het Europese initiatief e-clearing.net wordt er continu aan de uitbreiding van het Europese laadnetwerk gewerkt, zodat men straks overal in Europa een elektrische auto kan opladen. Het streven is probleemloos kunnen opladen binnen en buiten de grens.

En hoe gaat dat in de praktijk? De gebruiker identificeert zichzelf met zijn laadpas. De identificatie aan het laadpunt van de buitenlandse partner geeft het laadpunt vrij en de automobilist kan vervolgens opladen onder voorwaarden die hij met zijn eigen provider heeft gemaakt. De coördinatie die hiervoor nodig is, vindt tussen de partijen op de achtergrond plaats. De automobilist hoeft dus nergens over na te denken.

Ook in het buitenland zijn vrijwel alle laadstations uitgerust met een storingsnummer. In het geval van storing kan er contact worden gezocht met de beheerder van het desbetreffende laadstation.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een laadstation?

De aanschaf van een verkeerd laadstation is een veelvoorkomend probleem. Bent u op zoek naar een laadstation voor uw elektrische of plug-in hybride auto, dan zijn er een aantal belangrijke punten om op te letten.

Het laadvermogen en de meterkast.
In het huidige aanbod van elektrische voertuigen zit er veel verschil in het maximale laadvermogen van het voertuig. Dit laadvermogen bepaalt hoe snel de auto volledig geladen is. Veel plug-in hybride voertuigen hebben een relatief laag laadvermogen. Ondanks dit lage laadvermogen adviseren onze specialisten altijd om een modulair laadstation aan te schaffen met een zo hoog mogelijk laadvermogen. In de meeste gevallen is het maximaal haalbare 22 kW. Wanneer het een modulair laadstation betreft kan het laadvermogen worden gelimiteerd op basis van het laadvermogen van het voertuig of de hoofdaansluiting in de woning. Goed om te weten: alle Lanova laadstations zijn modulair en voorzien van het maximale laadvermogen.

De aansluiting: universele socket aansluiting of vaste kabel?
Elektrische auto’s kunnen verschillende aansluitingen hebben aan de voertuigzijde. Dit kan een zogenoemde Type 1 of Type 2 aansluiting betreffen. De meerderheid van de voertuigen heeft een Type 2 aansluiting. Kiest u voor een laadpaal met vaste kabel, controleer dan goed welk type kabel dit betreft en welke aansluiting de auto heeft. Onze experts kunnen u precies vertellen welke aansluiting uw auto heeft.

Daarnaast zijn er een aantal praktische vragen die u uzelf kunt stellen voordat u een laadpaal besteld:

  • Welke auto heb ik in bezit?
  • Wil ik één of meerdere voertuigen tegelijk opladen?
  • Welke parkeergelegenheid heb ik?
  • Wil ik een losse laadkabel of laadstation?
  • Wil ik het laadstation aan de wand of op een paal?

Ook is het goed om uzelf een aantal technische vragen te stellen. Zeker wanneer u kiest voor installatie zijn problemen achteraf natuurlijk niet de bedoeling. Een goede voorbereiding is daarom het halve werk.

  • Wat is mijn hoofdaansluiting in mijn meterkast?
  • Wat is de afstand tussen de parkeerplek en de meterkast?

Maar welk laadstation sluit aan bij mijn wensen?

Naast een goed functionerende laadpaal voor uw voertuig is het natuurlijk gewenst dat de laadpaal een fraaie toevoeging is op uw parkeergelegenheid. Lanova Laadpalen beschikt daarom over een breed assortiment aan laadstations. Al onze laadstations kunnen worden samengesteld op basis van uw wensen. Zo behoren verschillende kleuren, logo’s en advertenties naar wens en gepersonaliseerde opdruk allemaal tot de mogelijkheden.

Wij begrijpen dat het vinden van de juiste laadpaal een uitdaging kan zijn. Daarom helpen wij u graag op weg met een goed advies, kennis van de markt en hoogwaardige producten. Met spoed een laadpaal nodig? Ook dat is geen probleem! Met een ruime voorraad zijn wij in staat om snel te schakelen.

Meer weten?

Offerte aanvragen

Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Meer weten?

Informatie aanvragen

Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!