0880110301

Laadtarieven, niet transparant?

Laadtarieven, niet transparant?

Op dit moment telt Nederland meer dan 200.000 elektrische- en Plug-In Hybride voertuigen. Met de verwachte toename van auto’s met een stekker in de komende jaren lezen we steeds vaker over het laadpalen tekort in Nederland.

Op dit moment kan een berijder terecht bij zo’n 51.000 publieke laadstations om de EV weer op te laden. Veelal hanteren laadpaalbeheerders hiervoor tarieven. Deze tarieven kunnen erg uiteenlopen. Dusdanig dat veel EV-rijders, en zo ook Lanova, pleiten voor meer transparantie!

Een wirwar van kosten, waar betaal ik nou eigenlijk voor?

Bij de opkomst van de elektrische auto’s werden ook de eerste openbare laadpunten geïnstalleerd. Vanaf begin 2013 begon men met het hanteren van laadtarieven op deze laadstations. Om de uiteenlopende verschillen in tarieven te begrijpen is het van belang om onderscheid te maken in de verschillende partijen die een laadpaal beheren, plaatsen, onderhouden en de partijen die laadpassen aan berijders aanbieden zodat deze gebruik kunnen maken van het laadpalen netwerk.

De belangrijkste partijen zijn de beheerders van het laadstation, de Charge Point Operator of kortweg de CPO. Sinds 2014 zijn CPO’s vrij om verschillende tarieven en tariefstellingen te hanteren op openbaar toegankelijke laadpunten. De tarieven worden in rekening gebracht bij de e-Mobility Service Providers (eMSP of MSP), de partijen die laadpassen uitgeven. Service Providers zijn vrij om, naast de doorbelaste tarieven vanuit de CPO, andere kosten in rekening te brengen bij haar klanten. Dit kunnen abonnementskosten zijn of een fee over het CPO-tarief.

Aangezien de CPO geen uniform tarief dient te hanteren verschillen de kosten voor het opladen per laadstation. Het verschil in tarieven is hierdoor groot. De ene CPO rekent enkel een tarief per geladen hoeveelheid stroom (kWh) waar een andere CPO zowel een starttarief als tarief per kWh rekent. In andere gevallen kan het zijn dat men een tarief betaalt afhankelijk van de laadsnelheid en laadduur.

Wat rekent een Service Provider?

Naast de kosten van de CPO betaalt de rijder ook kosten voor het gebruik van het laadpasje. Sommige laadpasaanbieders rekenen een vast bedrag per maand, anderen een tarief per laadsessie, een opslag per geladen kWh of een vast tarief voor alle laadstations.

Anders dan de duidelijke literprijzen bij pompstations worden de kosten van een laadsessie vooraf niet kenbaar gemaakt. Althans, niet het uiteindelijk te betalen bedrag. Door het CPO-tarief en hetgeen de laadpasaanbieder doorbelast verschillen de kosten per gebruiker aanzienlijk.

Hierdoor kan het zijn dat opladen bij hetzelfde laadpunt opeens fors duurder kan worden afhankelijk van de laadpas die wordt gebruikt. Met de komst van meer elektrische voertuigen, waarbij ook meer particulieren de overstap maken naar elektrisch rijden, is het dus van belang dat er heldere en transparante tarieven komen.

Hoe zit dat met recente prijsverhogingen aan snelladers?

De afgelopen tijd zijn er veel nieuwsitems geweest over de verhoging van de tarieven op snelladers van verschillende partijen. Snelladen, met een vermogen tussen de 50 en 175 kW, kost in Nederland gemiddeld 66 cent met uitschieters naar 80 cent. Langzaam maar zeker zullen de tarieven op snelladers stijgen om zo de investeringen terug te verdienen. De gestelde tarieven zijn echter zogenoemde ‘gasttarieven’. Ook hierbij geldt dat het tarief lager (of hoger) kan uitvallen afhankelijk van het laadpasje dat wordt gebruikt.

In sommige gevallen gaan pasuitgevers bewust onder de gasttarieven van laaddiensten zitten om zo een marktaandeel te winnen. De verschillen zijn dan voor rekening van de laadpas aanbieder.

Thuis opladen in de meeste gevallen het goedkoopst.

Naast openbaar laden is er voor veel berijders ook een mogelijkheid om thuis te laden. Dit is in de meeste gevallen de goedkoopste manier van opladen. Een thuislader kan worden aangesloten op vrijwel iedere meterkast waardoor de auto snel en veilig geladen kan worden. De kosten voor het opladen aan huis zijn afhankelijk van de netwerkkosten bij de netbeheerder. De gemiddelde kosten per verbruikte kWh liggen rond de 22 cent (inclusief btw).

Sommige huishoudens maken gebruik van een dubbeltarief (ook wel piek- en dal tarief). Bij een enkeltarief is de kWh-prijs op elk moment van de dag en de week hetzelfde. Bij een dubbeltarief is het kWh-tarief in de daluren lager. Daluren gelden veelal in de nacht en in het weekend. Wanneer u kiest voor een slim thuis laadstation met piek- en daltarief herkenning kunt u flink besparen op de stroomkosten.

Kan ik ook gewoon betalen met een pinpas?

Overal kan men tegenwoordig betalen met een pinpas, waarom dan niet bij een laadpaal? Geen toeslagen en gedoe, een vast tarief welke direct te betalen is via de betaalpas. De functie voor contactloos betalen met een pinpas is reeds beschikbaar op onze modulaire snellader en staat reeds gepland voor de vernieuwde openbare laadpaal, Public Advanced (duo laadzuil) in kwartaal drie van 2020.

Wat kosten openbare Lanova laadstations?

De kosten van openbare Lanova laadstation zijn afhankelijk van het gestelde tarief door onze klanten. Lanova rekent geen opslagen per kWh of een starttarief. Onze klanten bepalen zelf het bedragen wat men wil hanteren. Wel kan het zijn dat de laadpas provider een toeslag zal rekenen op het gestelde bedrag.

Kan ik ook een tarief hanteren op mijn laadpaal?

Wanneer een bedrijf één of meerdere laadstations aanschaft is het mogelijk om een tarief in te stellen. De hoogte van het tarief wat gesteld mag worden verschilt in sommige gevallen per aanbieder. Bij Lanova bent u vrij om ieder gewenst tarief te hanteren. Als bedrijf kunt u kiezen voor een starttarief, tarief per minuut, tarief per kWh of een combinatie daarvan.

Bij de zoektocht naar een geschikt zakelijk laadpunt is het van belang dat deze kosten goed inzichtelijk worden gemaakt. Belangrijk om rekening mee te houden is dat er bij verschillende aanbieders een fee per kWh betaald zal moeten worden.

Voorkom teveel betalen!

Kortom, en goede selectie van laadpaal en laadpas kan tientallen euro’s schelen. Gelukkig worden de tarieven voor openbare laadstations steeds vaker aan het licht gesteld. Tot die tijd is het belangrijk om goed te kijken welke laadpasjes het goedkoopst zijn. Op de onafhankelijke vergelijkingssite www.laadpastop10.nl kan men verschillende aanbieders vergelijken en aanschaffen. Zo weet je zeker dat je niet teveel betaalt!

Meer weten?

Offerte aanvragen

Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Meer weten?

Informatie aanvragen

Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!