0880110301
Lanova Laadpalen

Laadstation bij jouw tankstation? Wel of niet?

Afweging

Een laadstation bij jouw tankstation, is dat een goed idee? Wanneer kies je er wel óf juist niet voor? Wij schoven aan bij collega Bo Huijsman, hij geeft duidelijkheid over de voor- en nadelen van (snel)laders bij tankstations.

Bekijk snellader projecten

10 vragen én antwoorden

Bo is inmiddels al weer een paar jaar werkzaam bij Lanova. In zijn rol als Sales Engineer heeft hij zich gespecialiseerd in onder andere de snelladers en laadoplossingen die door bedrijven op een commerciële manier ingezet kunnen worden. Lees hier de antwoorden van Bo op de veel gestelde vragen van tankstation houders!

1. Waarom zou het voordelig zijn voor een tankstation houder om te investeren in een openbaar laadpunt?

De huidige klant van het desbetreffende tankstation tankt nu misschien nog fossiele brandstoffen. Maar vroeg of laat is er een grote kans dat de klant elektrisch gaat rijden. Deze klanten kun je behouden en blijven bedienen door een laadpunt bij je tankstation te hebben.

2. Wat voor soort laadpalen worden het meest geplaatst bij tankstations?

De snelladers (150 kW) worden het meest geplaatst bij tankstations door de korte oplaadtijd van 15-20 minuten. Als er bijvoorbeeld voorzieningen zijn zoals vergaderruimtes en de klant kan langer dan 1 uur blijven, dan zijn AC laders (22 kW) ook interessant.

3. Naar welke factoren moet een tankstation houder kijken bij het maken van de keuze voor een laadstation?

  • De verblijftijd van de klant; voor klanten op doorreis is een snellader aantrekkelijker
  • Het aantal beschikbare parkeerplaatsen
  • Het beschikbare elektrische vermogen vanuit de netbeheerder; snelladers verbruiken meer vermogen van AC laders. Voor een snellader is er minimaal 3x100A nodig.
  • Belangrijk om te weten is dat, hoe hoger het aangeboden laadvermogen, hoe interessanter het voor een klant is om er te laden.

4. Wat bepaalt de kwaliteit van een laadstation?

Het totaalplaatje is uiteindelijk doorslaggevend. Een combinatie van de volgende factoren maakt het plaatje compleet:

  • De robuuste behuizing
  • Installatie gemak
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • De stabiele software
  • Afrekensysteem

5. Wat zijn de eisen op het gebied van het elektriciteitsnetwerk van het tankstation en hoe voorkom je dat het niet overbelast wordt?

Het is belangrijk dat er goed wordt gekeken naar het beschikbaar vermogen en het huidige verbruik op die aansluiting. Bijvoorbeeld de wasstraat, verlichting, verwarming etc. Laadstations krijgen een eigen zekering in de verdeelkast of zelfs een eigen aansluiting op de trafo.

Het is ook mogelijk om een Load Balancing Systeem aan te sluiten. Dit systeem zorgt ervoor dat de laadcapaciteit bijvoorbeeld tijdelijk wordt geknepen zodra er elders in het tankstation veel vermogen wordt opgenomen, door bijvoorbeeld de wasstraat. Dit voorkomt overbelasting van de hoofdzekering.

6. Zie je het laadstation bij een tankstation als een verdienmodel of als service?

In principe beide. Een tankstation heeft al een klantenbestand. Dus een laadstation wordt dan als service aangeboden. Aan de andere kant dus ook als verdienmodel omdat de gebruikte stroom wordt betaald door de klant. (Opslag per kWh) Daarnaast komt de klant sneller in de shop om eventueel drinken of eten te kopen.

7. Welke betaalmogelijkheden zijn er mogelijk bij een openbaar laadstation?

Hoe meer betaalmogelijkheden hoe toegankelijker een laadpaal is. Snelladers bieden vaak vrijwel alle beschikbare betaalmethoden:

  • Een laadpas
  • Scannen van QR code en online betalen
  • Betaalterminal voor pinpas of credit card

8. Wat voor service en onderhoud wordt er aangeboden vanuit een laadstation leverancier?

Het is absoluut aan te raden om een service en onderhoudscontract aan te gaan met de leverancier van de laadstations. Er worden dan jaarlijks onderhoud en inspecties verricht. Ook is er een storingsdienst die kan helpen bij eventuele storingen of andere vragen.

9. Welke trends zijn opvallend binnen het elektrisch rijden segment?

Het laadvermogen van elektrische auto’s gaat steeds verder omhoog. Nu zie je dat er dus al kan worden geladen met laadsnelheden tussen de 100 en 150 kW. Hierdoor is het laden met 50 kW steeds minder aantrekkelijk. Het is dus aan te raden om in te spelen op de auto’s van de nabije toekomst en te kiezen voor een laadvermogen van 150 of 300 kW.

Daarnaast zien we dat de transportsector en personenvervoer in een hoog tempo steeds meer geëlektrificeerd wordt.

10. Is het wel of niet rendabel om een laadpaal bij je tankstation te plaatsten?

Zoals we eerder al bespraken is het van belang om eerst te kijken welk type lader het beste past bij de beschikbare faciliteiten en de behoefte van je (potentiële) klant. Dat kan variëren van 22 kW (AC) tot 300 kW (DC).

Daarnaast spelen investeringskosten van het laadstation en installatiekosten een rol. Deze kosten zetten we af tegen de mogelijke opbrengst en zo komen we samen tot een rekensom die ons helpt te bepalen wat voor jouw onderneming een verstandige keuze is.

Meer weten?

De keuze voor een laadoplossing is een investering die jou als ondernemer veel kan opleveren. Cruciaal is wel dat je vooraf goed bekijkt welke oplossing het beste bij de situatie van jouw bedrijf past. Door de juiste vragen te stellen komen we samen al snel bij de oplossing. Ik denk graag op een transparante wijze met je mee!

Meer weten? Let’s connect!

Bo Huijsman

Meer weten?

Offerte aanvragen

Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Meer weten?

Informatie aanvragen

Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
1