0880110301

Laadpaalklever

Wat is een laadpaalklever?

Sinds de stijgende vraag naar elektrische voertuigen stijgt ook de vraag voor openbaar toegankelijke laadpunten. Sinds de opkomst van de EV komt ook steeds vaker het woord ‘laadpaalklever’ naar voren. Een laadpaal klever is in feite iemand die een laadpaal bezet houdt zonder deze direct te gebruiken.

Dit kan enerzijds het bezetten van de parkeerplek zijn maar ook iemand die zijn of haar auto aan de laadpaal heeft gekoppeld waarbij de accu reeds volledig geladen is. Hierdoor worden laadplekken bezet gehouden. Een vervelende situatie voor mensen die hun voertuig wel moeten laden. Zijn er ook oplossingen?

Woord van het jaar

Het laadpaalkleven kan tot ergernis zorgen. Dermate zelfs dat het een veelbesproken item werd in de afgelopen jaren. In 2018 werd laadpaalklever uitgeroepen tot woord van het jaar. De jury van Het Genootschap Onze Taal, één van de grootste taalverenigingen ter wereld, nomineerde het woord omdat dit veel vertelt over het jaar. Met 31% van de stemmen werd ‘laadpaalklever’ het winnende woord.

Wat zijn de oplossingen?

In heel Nederland zijn Lanova laadpunten te vinden. In sommige gevallen zijn dit openbare laadstations. Als innovatief bedrijf zijn we continu bezig met het verbeteren van onze services en willen we er voor zorgen dat u altijd en overal zorgeloos kunt opladen. Met de opmars van het aantal publieke laadpunten zal een deel van het ‘laadpaal kleven’ voorkomen worden. Echter blijft dit, zeker in stedelijk gebied, een probleem waarbij gekeken moet worden naar andere oplossingen.

Om tot een werkende oplossing te komen zal men moeten samenwerken op het gebied van communicatie. Autofabrikanten moeten kunnen samenwerken met leveranciers van laadinfra, roaming providers en aanbieders van laadpasjes en applicaties.

Op de huidige markt zijn er al verschillende oplossingen te vinden. Veelal in de vorm van een boetetarief. Hierbij legt de laadpaal eigenaar of provider van een laadpas een toeslag op bovenop het basistarief. Deze methode noemt men naast een ‘boetetarief’ ook wel ‘stekkergeld’ of ‘stimuleringstarief’. Dit is positief voor laadpaal eigenaren. Met een relatief laag boetetarief profiteert de eigenaar ook nadat de auto volledig geladen is. Tevens voorkomt dit de laadpaal klevers.

Automerk Tesla was één van de eerste leveranciers die een boetetarief in werking stelde voor haar eigen superchargers. Hierbij betalen gebruikers 35 eurocent per minuut wanneer er niet meer geladen wordt maar de laadpaal wel bezet gehouden blijft worden.

Hoe voorkom ik laadpaalklevers bij een Lanova laadstation?

Bent u in bezit van een Lanova laadstation of overweegt u de aanschaf? Wij hebben een aantal oplossingen beschikbaar. Allereerst kan de configuratie van de laadpaal dusdanig worden aangepast dat na afloop van een laadsessie de laadkabel losgelaten zal worden door de laadpaal. Dit betreft enkel de laadpaal zijde waardoor diefstal van de laadkabel uitgesloten blijft. Deze oplossing stelt gebruikers in staat om te laden terwijl voertuigen kunnen blijven staan.

Wanneer u als bedrijf in bezit bent van één of meerdere Lanova laadstations of hiervan de aanschaf overweegt kan de beheerder tevens notificaties verzenden naar gebruikers wanneer een laadsessie is afgerond. Doordat laadsessies live in te zien zijn voor het bedrijf of de beheerder is het inzichtelijk wanneer een auto volledig opgeladen is.

Meer weten?

Offerte aanvragen

Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Meer weten?

Informatie aanvragen

Vermeld hieronder uw gegevens en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!