Ouder dan je denkt
Wist je dat de eerste elektrische auto al zo’n 133 jaar geleden rondreed?
We duiken eens in de geschiedenis van de elektrische auto en komen tot de conclusie dat deze verder terug gaat dan je in eerste instantie zou denken. We zetten een aantal hoogtepunten in chronologische volgorde op een rij.
1888
De Duitse Flocken Elektrowagen wordt gezien als de eerste elektrische auto ter wereld. Deze elektrische auto werd aangedreven met een lithium accu i.c.m. de klassieke elektromotor. Deze auto had een beperkte actieradius, maar dat leverde in die tijd nauwelijks problemen op omdat men zich voornamelijk verplaatste binnen zijn eigen woonplaats en omgeving.


1900
In 1901 ontwikkelde Ferdinand Porsche de Lohner-Porsche Mixte Hybrid, de eerste benzine-elektrische automobiel in de wereld. Er zijn er 300 van gebouwd.
Tussen het einde van de 19de eeuw en het begin van de 20ste eeuw werd de elektrische auto als hét vervoersmiddel van de toekomst gezien.
1920
In de Verenigde Staten had 38% van de auto’s een elektrische aandrijving en 22% een verbrandingsmotor. In New York reed zelfs 90% van de taxi’s volledig elektrisch!
1925
Rond dit jaartal verloor de elektrische auto zijn populariteit. Er kwam een behoefte aan een grotere actieradius. Het comfort bij de brandstofauto’s werd verbetert en de benzineprijs daalde. Hierdoor werd het goedkoper om te rijden met een brandstofauto en verloor de elektrische auto de strijd.
1997
We maken een sprong in de tijd. De echte doorbraak van de hybride elektrische auto kwam pas eind jaren 90. De Toyota Prius werd geïntroduceerd. ’s Werelds eerste massaproductie hybride auto. Eerst alleen te koop in Japan maar in 2001 ook verkrijgbaar in Europa. De auto was een groot succes en hybride auto’s werden steeds populairder. Dit was nog niet te zeggen over volledig elektrische auto’s. De volledig elektrische auto’s voldeden nog niet aan de wensen van de autorijder.


2008
Tesla kondigde de eerste volledig elektrische auto aan. De Tesla Roadster werd geïntroduceerd. Dit was de eerste elektrische auto met een Lithium accu en heeft een flinke actieradius van maar liefst 290 km.
Vandaag
De elektrische auto is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Ongeveer 10 jaar geleden was elektrisch rijden alleen voor de mensen die wat meer te besteden hadden. Dit met name door de hogere aanschafprijs van een elektrische auto. Nu zijn er steeds meer elektrische auto’s in alle segmenten verkrijgbaar.
Op dit moment rijden er ongeveer 200.000 (semi) elektrische auto’s rond in Nederland. We kunnen dus zeggen dat de elektrische auto in 2021 niet meer weg te denken is uit ons straatbeeld.
Met de snelle groei van elektrische auto’s neem ook de vraag naar laadpalen explosief toe. Welke invloed heeft deze toenemende vraag op onze laadinfrastructuur? Volgens onderzoek van PwC zijn er 1,5 miljoen extra laadpalen de komende jaren nodig in Nederland. Gaan we binnenkort vechten om een plekje bij een laadpaal? Je leest het in een eerder geplaatste bijdrage.
Wilt u meer informatie over een laadpaal kopen? Of wilt u advies over welke laadpaal het beste bij uw type auto past? Neem dan gerust contact met ons op!