Lanova Laadpalen

Alle subsidies voor elektrische voertuigen én laadpalen in 2019

28 dec 2018

Alle subsidies en voordelen op een rij.

Bent u in bezit van een elektrische auto of overweegt u de aanschaf en wilt u deze graag op locatie kunnen opladen? Dan is een laadpaal thuis of op aan de zaak de uitkomst. Maar wat zijn de kosten? En kunt u subsidie krijgen? Lees op deze pagina meer over subsidies en regelingen op de aanschaf van een elektrische (bedrijfs)auto en subsidies en regelingen voor laadpalen.

Subsidies en regelingen voor laadpalen en elektrische auto’s
  • Geen BPM en MRB
  • 4% bijtelling tot € 50.000 voor zakelijke rijders
  • Aanschafsubsidie particulier tot € 6.000
  • Milieu Investeringsaftrek (MIA)
  • Kleinschaligheid Investeringaftrek (KIA)
  • Lokale, gemeentelijke subsidies

Subsidies voor laadpalen

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?

Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een laadpaal thuis. Wel zijn er verschillende gemeentes die op eigen initiatief subsidies en financiële tegemoetkomingen aanbieden als u thuis een laadpaal wenst. Afhankelijk van het beleid van uw gemeente kunnen hier eisen aan gesteld worden. Zo kan het zijn dat uw laadstation op gemeentelijke grond geplaatst dient te worden of openbaar toegankelijk moet zijn. Informeer bij uw gemeente of dit ook voor u geldt.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal op het werk?

Voor bedrijven zijn er verschillende mogelijkheden voor een financiële tegemoetkoming als u één of meerdere laadpalen op uw bedrijventerrein wilt realiseren.

Mileu Investeringsaftrek (MIA) en Vamil-regelingen
Als uw onderneming vennootschaps- of inkomstenbelastingplichtig is, kunt u de aanschaf van laadpalen mogelijk aftrekken via de Milieu Investeringsaftrek of Vamil-regeling. Hierbij geldt dat via de MIA (na toekenning) 36% van het totale investeringsbedrag in mindering op de fiscale winst gebracht kan worden. Voorwaarde is wel dat het gaat om een laadpaal voor de eigen voertuigen en dat deze op het terrein van het bedrijf wordt geplaatst. Ook moet de investering in de laadpaal meer dan 2500 euro bedragen. Laadpalen goedkoper dan dit bedrag kunnen samen met de elektrische auto aangemeld worden als het maximaal te melden bedrag nog niet bereikt is. De Vamil-regeling biedt de mogelijkheid om 75% van de investeringskosten op een laadpunt op een, door de ondernemer te bepalen, tijdstip af te schrijven. Het is belangrijk de MIA/ Vamil tijdig aan te vragen. De regelingen zijn tot maximaal 3 maanden na aanschaf toepasbaar.

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
Sinds 2014 kan de aanschaf van een elektrische auto niet meer in aanmerking voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Laadpalen (en zonnepanelen) echter wel, wat kan resulteren in een extra fiscale afschrijving van 28% in het eerste jaar. Lees meer over deze regeling op de site van de Belastingdienst.

Lokale subsidies
Veel gemeenten in Nederland stimuleren elektrisch rijden door subsidies voor de aanschaf van een laadpaal. Informeer bij uw gemeenten naar de mogelijkheden voor uw organisatie.

Subsidies voor elektrische auto’s

De overgang naar een elektrisch wagenpark kan voor veel ondernemers voordelen met zich meebrengen. Onderstaand treft u de belangrijkste fiscale regelingen van de Rijksoverheid.

Milieu Investeringsaftrek (MIA)
Ook voor de aanschaf van elektrische voertuigen kunnen ondernemers met de MIA profiteren van een investeringsaftrek. Deze investeringsaftrek kan oplopen tot 36% van het investeringsbedrag. Dit komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. Plug-in Hybride voertuigen komen in aanmerking voor 27% MIA. Plug-In Hybride’s met dieselmotor zijn uitgesloten voor de MIA, evenals Plug-In Hybrides met een uitstoot groter dan 30 gram per kilometer. Voorwaarde is dat uw onderneming vennootschaps- of inkomstenbelastingplichtig is.

BTW voordeel
Uiteraard is er de 21 procent btw die men als ondernemer niet hoeft te betalen. De btw-privé correctie van 2,7% is wel van toepassing.

Geen BPM en MRB
Emissieloze auto’s blijven vrijgesteld van het betalen van de BPM tot en met 2024. Vanaf 2025 betalen zij een vaste voet van 350 euro per auto, maar deze maatregel wordt meegeteld in het dekkingspakket hieronder.  Tevens blijven emissieloze auto’s tot 2025 vrijgesteld van het betalen van (het rijksdeel van) de MRB. Vanaf 2025 betalen emissieloze auto’s een oplopend percentage van (het rijksdeel van) de MRB beginnend bij 25% (2025) tot 45% (2030). Plug-in hybrides betalen MRB met een correctiefactor vanwege het zwaardere gewicht ten opzichte van brandstofauto’s.

Aanschafsubsidie
Voor particuliere emissieloze auto’s komt een aflopende kostenefficiënte aanschafsubsidie die begint met € 6.000 per auto (2021) en daalt naar € 2.200 (2030). Deze aanschafsubsidie is beschikbaar voor nieuw verkochte auto’s tot een maximum van € 60.000 waarbij de subsidie vanaf een aanschafbedrag van € 40.000 euro tot € 60.000 lineair afloopt. De regeling wordt opgezet als een doelsubsidie met een gemaximeerd subsidiebedrag en een subsidieplafond op basis van. Met deze subsidie wordt gemiddeld ongeveer de helft van het verschil in aanschafprijs ten opzichte van brandstofauto’s gedekt, waardoor de elektrische auto zich eerder terugverdient. Er wordt nog onderzocht of deze aanschafsubsidieregeling ook beschikbaar gemaakt kan worden voor bepaalde vormen van privélease en deelauto-concepten. Deze aanschafsubsidie wordt voorwaardelijk vorm gegeven om de auto zolang mogelijk in het Nederlandse wagenpark beschikbaar te houden (wens is 8 jaar). Indien hieraan niet wordt voldaan dient de subsidie te worden terugbetaald.

Bijtelling
De bijtelling voor emissieloze voertuigen wordt iets anders ten opzichte van 2018. Nu wordt voor zakelijke emissieloze auto’s over een maximum van € 50.000 van de catalogusprijs (voor batterij-elektrisch) een verlaagde bijtelling gehanteerd. Men heft 4% bijtelling over de eerste € 50.000 en 22% over het bedrag boven de € 50.000. Dit betekent niet dat met 22% dient te betalen bij auto’s die duurder zijn dan € 50.000 maar wel over het gedeelte van de catalogusprijs dat boven de € 50.000 ligt.

Één of meerdere laadpalen leasen

De uitkomst om een hoge investering te voorkomen is om te kiezen voor het leasen van een laadpaal. Dit is al mogelijk vanaf € 13,24 per maand! Het leasen van een laadpaal kan volledig worden afgestemd op uw wensen. U kiest zelf uw looptijd, het gewenste laadstation en bijbehorende opties en accessoires. Software updates, onderhoud en verzekering zijn allemaal standaard inbegrepen. Een vast bedrag per maand zonder zorgen of onverwachtse kosten.

Meer weten over de mogelijkheden tot het leasen van een laadpaal voor thuis of op het werk? Lees hier meer over hoe het werkt. Of neem direct contact met ons op via 0880110301